بهترین سوخت موتور مغز در امتحانات چیست؟ / صبحانه به وقت و میان وعده مفید، بهترین سوخت مغز در ایام امتحانات

یک کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اهمیت خوردن صبحانه در وقت مناسب و با محتوایی متشکل از نان روغنی، لبنیات، شیر و عسل و .. گفت : صبحانه با تأمین مواد لازم برای سوخت ساز بدن و افزایش قدرت تمرکز، یکی از مهم ترین وعده های غذایی دانش آموزان است که نباید حذف شود . وی همچنین به اهمیت میان وعده ها اشاره کرد و گفت: میان وعده ها هم در سو سالم کار دشواری است، غذاهایی را انتخاب کنید که گرسنگی تان را رفع کند و انرژی و مواد مغذی موردنیاز را به بدنتان برساند.

زهرا حسنی تبار کارشناس ارشد تغذیه در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس ، در خصوص اهمیت تغذیه در دوران مدرسه به ویژه در ایام امتحانات، غذا و میان وعده ها را سوخت موتور مغز دانست و افزود: صبحانه مهمترین وعده غذایی است که متأسفانه یا از سبد غذایی دانش آموزان ایرانی حذف یا با تأخیر مصرف می شود.
وی ارزش غذایی یک صبحانه سالم را بسیار بالا برشمرد و گفت: ما توصیه می کنیم به شش دلیل « تنظیم و تحریک سوخت و ساز بدن، تنظیم قندخون، افزایش انرژی و تمرکز، افزایش سلامت روحی و نشاط و رسیدن به وزن مطلوب و تناسب اندام، صبحانه را دست کم نگیرید.
این کارشناس ارشد تغذیه با اشاره به اینکه در ایام امتحانات دانش آموزان به انرژی بیشتر، تمرکز حداکثری و نشاط بیشتری احتیاج دارند، صرف صبحانه به وقت را از دلایل مهم موفقیت در آزمون های پایان ترم دانست.
حسنی تبار خوردن نان روغنی، یک لیوان شیر گرم، مصرف عسل به صورت جداگانه یا مخلوط با شیر، استفاده از لبنیات مخصوصا خامه و سرشیر تازه، خوردن میوه مانند سیب و جوانه گندم، مصرف عدسی ، نان و خیار یا نان و تخم مرغ را به عنوان صبحانه کامل توصیه کرد و افزود: برخی به اشتباه در ایام امتحانات دانش آموزان را مجبور به خوردن صبحانه ای متشکل از غذای شب می کنند تا انرژی بیشتری به او برسانند در حالی که خوردن غذاهای چرب و پُرکاری و پُر کردن معده با انواع چربی ها .. نه تنها سلامت آنها را به خطر می اندازد بلکه باعث سنگینی و خواب آلودگی دانش آموز شده و نتیجه مطلوبی از امتحانات خود نمی گیرد.
وی در تعریف صبحانه مفید گفت: به طور کلی صبحانه ای مفید و مغذی است که در عین کم حجم بودن، غنی بوده و حداقل ۲ تا ۳ ساعت دانش آموز را سیر نگه دارد و مهم تر این که انرژی موردنیاز او را تأمین کند.
این کارشناس ارشد با بیان اینکه افرادی که صبحانه می خورند سالم تر هستند ، افزود: تحقیقات نشان داده است که افرادی که صبحانه صرف می کنند عمر بیشتری داشته و در سلامت بالاتری به سر می برند، چرا که این افراد همچنین کمتر در معرض بیماری های قلبی مزمن مربوط به چاقی «مانند دیابت»و اضافه وزن قرار می گیرند. صبحانه خورها کمتر مریض می شوند چون میل زیادی به مصرف غذاهای سالم تر دارند و همچنین میزان کلسترول خونشان کمتر است.
حسنی تبار با اشاره به اهمیت میان وعده ها در دوران تحصیل و مخصوصا ایام امتحانات گفت: بهتر است ساعات پایانی آموزش مدرسه یا در اواخر ساعات درسی دانش آموزان در خانه خوراکی های مغذی به بچه ها داده شود ولی این خوراکی ها نباید اشتهای کودکان را برای ناهار از بین ببرند. بنابراین بهترین خوراکی های زنگ های تفریح، انواع میوه، ساندویچ های بسیار کوچک( به غیر از سوسیس و کالباس) و تنقلاتی مثل انواع آجیل خام است.
وی با بیان اینکه انتخاب میان وعده سالم کار دشواری است. گفت : غذاهایی را انتخاب کنید که گرسنگی تان را رفع کند و انرژی و مواد مغذی موردنیاز را به بدنتان برساند.
این کارشناس ارشد تغذیه بیان کرد : میان وعده های تهیه شده از غلات کامل غنی از فیبر و کربوهیدرات پیچیده هستند و به شما انرژی کافی می دهد که تا رسیدن به زمان غذای اصلی گرسنه نشوید. بیسکویت ها و کراکرهای سبوس دار مناسبند.
وی سپس از میوه ها و سبزیجات به عنوان میان وعده های مفید بعدی نام برد و افزود: خوردن میوه و سبزی بدون داشتن چربی یا کالری زیاد باعث ایجاد احساس سیری در شما می شود و انواع ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر لازم را به بدنتان می رساند.
دانه ها ومغزها نیز از دیگر میان وعده هایی بودند که حسنی تبار به آن اشاره کرد و گفت مغزها حاوی پروتئین هستند و سیری طولانی مدت ایجاد می کنند. میزان چربی آنها هم بالاست ولی از نوع چربی غیراشباع است که برای سلامتی بسیار مفید است. اما به هرحال کالری مغزها زیاد است و نباید در مصرف آنها زیاده روی کرد.
لبنیات کم چرب دسته دیگر مواد غذایی بودند که این کارشناس ارشد تغذیه به آنها اشاره کرد و گفت: شیر، ماست، پنیر و دیگر محصولات لبنی منبع غنی کلسیم و پروتئین و حاوی ویتامین ها و موادمعدنی بسیار هستند.
وی در پایان یادآور شد: میان وعده ها جزئی از یک رژیم غذایی سالم هستند اما اگر در مصرف آنها میانه روی را فراموش کنیم می توانند باعث افزایش وزن شوند. به طور مثال یک مشت بادام که به طور تقریبی ۲۳ عدد می شود ،حدود ۱۶۳ کالری دارد. اما کالری یک پیاله آن به بیشتر از ۸۰۰ هم می رسد.
انتهای پیام/ غ

Let’s block ads! (Why?)